Algemene ledenvergadering AAAMRE Online via Zoom, 2 februari 2021, aanvang 16.00 uur Agenda 1. Opening en mededelingen, Elise van Pieterson (EvP) 2. Concept-notulen ALV d.d. 06 februari 2020 (bijlage 1) (EvP) 3. Verslag van de voorzitter over 2020 (EvP) 4. Stand van zaken Amsterdam School of Real Estate (EvP) 5. Ledenmutaties en ontzetting, Maurice Kokhuis (MK) 6. Financieel jaarverslag 2020 en stand van zaken (MK) 7. Kascommissie (MK) 8. Bestuurssamenstelling 2021 (EvP) 9. Vooruitblik 2021 - Doelstelling AAAMRE (EvP) 10. Vooruitblik 2021 – Activiteiten (EvP) 11. Toelichting en vaststelling begroting 2021 (MK) 12. Rondvraag (EvP) 13. Sluiting (EvP) Agendapunt 1 - OpeningVoorzitter Elise van Pieterson opent de vergadering en geeft een toelichting op het programma. De vergaderstukken zijn te vinden op het alumniplatform. Vragen kunnen worden gesteld via de chatfunctie van Zoom. Agendapunt 2 - NotulenVan Pieterson vraagt of er opmerkingen zijn over de notulen, waarop geen opmerkingen verschijnen in de chat. Daarmee zijn de notulen vastgesteld. Agendapunt 3 - Verslag 2020Eén van de gestelde doelen in het afgelopen jaar was het verbeteren van de communicatie met de leden, vertelt Van Pieterson. De website is uitgebouwd tot interactief platform. Alle leden kunnen inloggen en veel accounts zijn geactiveerd. Het bestuur heeft Johannes van Bentum aangetrokken als communicatieman van het bestuur. Hij stelt alle nieuwsberichten op, maakt verslagen van events en schrijft onder andere De Overstap, een personaliarubriek waarin leden worden gevolgd in hun carrière. De ledenadministratie is overgegaan naar de ASRE. Leden kunnen zelf hun gegevens binnen het alumniplatform updaten. Het voorgenomen onderzoek naar een naamswijziging is nog niet uitgevoerd. Wel heeft het bestuur in werksessies een strategie voor de komende jaren uitgezet. Daarin zal de naamswijziging in worden meegenomen. Bij sponsoring heeft de focus gelegen op de hoofdsponsors voor de Night of the Masters, ons belangrijkste evenement. Dat zijn AM (sinds 2019) en ABC Nova (sinds 2020). Sponsoring willen wij nu uitbouwen met 'Vrienden van de AAAMRE'. Dus als je ons vanuit je bedrijf wilt sponsoren, schroom niet ons te benaderen. Evenementen in 2020 waren de ALV met rondleiding in Capital C en borrel in Stan & Co. Toen kwam corona. Het geplande bezoek aan de gebiedsontwikkeling Cruquius is afgeblazen. In mei was er het drukbezochte webinar over binnenstedelijke herontwikkeling van grootschalige retail in Eindhoven. Dat bracht ons op het idee vaker combinaties te maken tussen live en online events. In oktober was er een webinar vanuit Dentons over corona, huurrecht en faillissementsrecht. Onze zustervereniging MSREAA nodigde ons in november uit voor het webinar 'Mindset, de sleutel tot communicatie'. In plaats van de NOM hebben wij iedereen verrast met een fijne fles champagne. De afgelopen jaren was de uitgave van Masterclass wat vertraagd, dit jaar zit er weer power achter. We hebben twee Masterclasses uitgebracht. De volgende zit alweer in de pijplijn. We hebben vorig jaar aangegeven minimaal één exemplaar per jaar te willen uitbrengen. Maar nu iedereen de smaak te pakken heeft, is het streven om dit jaar ook weer twee exemplaren uit te brengen. Complimenten voor de redactie. Agendapunt 4 – Stand van zaken Amsterdam School of Real EstateWim van der Post is van de ASRE overgestapt naar NRVT en is opgevolgd door Peter Tempelman, die inmiddels alweer is opgevolgd door Jantine Schrader. Het afgelopen jaar zijn negentien studenten gestart. De lichting van afgelopen november is nog niet afgestudeerd, omdat zij nog niet naar New York konden afreizen. Ze zullen nu afstuderen in juni 2021. Voor hen organiseren wij een mooi event. Dit jaar kennen wij het unicum dat er twee lichtingen afstuderen - in juni en november. Agendapunt 5 - Ledenmutaties en ontzettingPenningmeester Maurice Kokhuis meldt dat de vereniging voor 2020 rekende op 583 leden. Er hebben zich tien opzeggers gemeld, vier leden worden voorgedragen voor ontzetting uit het lidmaatschap. Hierover wordt via de chat gestemd: 33 stemmen akkoord, geen tegenstemmen. Agendapunt 6 - Financieel jaarverslag 2020 en stand van zakenHet verenigingsvermogen is licht gestegen tot net onder 79.000 euro. Wij hebben een voorziening van 14.000 euro getroffen voor het lustrum, waarvoor nu 28.000 euro is gereserveerd. Er staat nog 8.400 euro aan debiteuren open, maar er zijn veel leden geweest die hun contributie alsnog hebben betaald in januari 2021. We zijn met Tikkies gaan werken - dat heeft betalen makkelijker gemaakt. We hebben meer contributie opgehaald dan vorig jaar, maar minder dan was begroot. Dat heeft te maken met het opschonen van het ledenbestand. Op wat wij de leden nu factureren, hoeven wij geen afboekingen meer te doen. De sponsorbijdrage is 5.000 euro geworden, hetzelfde als vorig jaar. Voor activiteiten hadden wij minder dan de huidige 36.700 euro begroot, maar daar zit het versturen van zeshonderd flessen champagne in. De NOM hebben wij dit jaar overgeslagen. De facturen zullen dit jaar in februari worden verstuurd, om een inhaalslag aan het einde van het jaar te voorkomen. Leden kunnen een facturatieadres doorgeven via het alumniplatform. Voor het toevoegen van betalingskenmerken voor werkgevers ontbreekt helaas de ruimte. Ook dit jaar versturen wij weer Tikkies. Diverse baten, dat zijn die oninbare debiteuren die we hebben afgeschreven. We hebben vorig jaar tien royementen voorgesteld, dit jaar zijn het er vier. De laatste post – diverse lasten - is het academische fonds. Deze post werd in het verleden vaak wel gereserveerd, maar niet uitgegeven. We sparen om op termijn aan een onderzoek te kunnen bijdragen. Agendapunt 7 - KascommissieDe kascommissie heeft haar akkoord voor de jaarrekening gegeven. Waarvoor dank, Alex Rigter en Timmo Primus. De vergadering geeft het bestuur décharge voor het gevoerde beleid: 38 stemmen akkoord, geen tegenstemmen. Agendapunt 8 - Bestuurssamenstelling 2021Het bestuur bestaat nu uit negen leden – van de elf bestuursleden bij aanvang zijn er twee door omstandigheden afgevallen. Wij nemen nu afscheid van twee bestuursleden: Wim van der Post en onze secretaris Leyla Yildirim. Zij heeft het afgelopen jaar enorm veel werk verzet met de overdracht van de ledenadministratie aan de ASRE. Het bestuur neemt binnenkort persoonlijk afscheid van haar, zij kon deze vergadering vandaag niet bijwonen. Namens alle leden wil ik haar bij deze bedanken voor haar werk voor de vereniging. Richard Schaefers wil haar als secretaris opvolgen. Ook Yorick Meefout heeft zich gemeld voor een bestuursfunctie en wil zich bezighouden met activiteiten. Hun voordracht wordt in stemming gebracht: 38 stemmen akkoord, geen tegenstemmen. Agendapunt 9 - Vooruitblik 2021 - Doelstelling AAAMRECorona bracht rustiger vaarwater en een tijd van reflectie en bezinning, zegt Van Pieterson. De laatste jaren is er een afnemend animo voor activiteiten. Corona dwong ons meer online te doen. Het aantal deelnemers steeg daardoor flink. ASRE-docent professor dr. Edward Huizenga heeft het bestuur tijdens drie strategische werksessies bijgestaan. We hebben ontleed waarvoor wij staan, zoals kennisontwikkeling, life long learning op academisch niveau, gangmakers, meer dan LinkedIn. Het is een exclusieve vereniging, een club waar je bij wilt horen, waar je trots op bent. De vereniging wordt minder gezien als carrière-instrument, met coaching door oudere leden. Aan onze enquête deden 21 leden mee. Uit de resultaten blijkt dat de basis van de AAAMRE ligt in het netwerken met de eigen jaargang en andere MRE'ers. Masterclass en evenementen worden zeer gewaardeerd. De potentie zit in het verder uitdiepen van het netwerk, bijvoorbeeld met pop-up cafés op inspirerende plekken, thematische activiteiten en het inzetten van het netwerk voor maatschappelijke bijdragen. Recente jaargangen hebben andere behoeften dan eerdere jaargangen, ontdekten wij. Binnenkort willen wij een klankbordsessie houden over onze ideeën om meer waarde toe te voegen aan onze vereniging. Meld je aan op Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. . Agendapunt 10 - Vooruitblik 2021, activiteitenIn 2021 willen wij de website verder uitbouwen met meer gebruiksmogelijkheden en een goed gevuld archief met alle Masterclasses, foto's van evenementen en informatie over vroegere besturen. Heb je informatie die in de site nog ontbreekt, neem contact met ons op. Ook willen wij sponsoring uitbouwen met partijen die wellicht met logo in de Masterclass of op de website willen of een event willen helpen organiseren. Neem ook daarover gerust contact op. We proberen in het lustrumjaar een mooi programma neer te zetten. De eerste activiteit is het webinar 'Covid and the cities' met gerenommeerde, buitenlandse spreker. Agendapunt 11 - Toelichting en vaststelling begroting 2021De opbrengsten voor het komend jaar worden geraamd op 102.000 euro, opgebouwd uit contributies, sponsorbijdragen van 10.000 euro en 13.000 euro uit activiteiten. Dat laatste zijn de ledenbijdragen aan evenementen, die voorheen in de eventkosten werden verdisconteerd, licht penningmeester Kokhuis toe. De totale uitgaven komen op 150.000 euro, vooral door de lustrumactiviteiten van 49.000 euro. Die staan los van de NOM van november, waarvoor 36.000 euro is begroot. De kosten van Masterclass zijn verhoogd naar 14.000 euro, maar dat zijn eigenlijk communicatiekosten, inclusief de nieuwsbrief en de inzet van Johannes van Bentum zitten. Oninbare debiteuren hebben wij op 0 gezet. Het resultaat wordt door de lustrumuitgaven 48.000 euro negatief, maar daar hebben wij de afgelopen jaren voor gespaard. Dat zetten wij de komende vijf jaar voort in de vorm van een voorziening. Met dit negatieve resultaat blijven wij boven het ijzeren banksaldo van 50.000 euro. De begroting wordt in een stemming via de chat voorgelegd aan de leden: 27 stemmen akkoord, geen tegenstemmen. Agendapunt 12 - RondvraagCosmo Schuurmans: zijn er al plannen voor lustrumactiviteiten? Van Pieterson: er komen twee NOM's, één in juni als groots buitenevenement en één in november. Het webinar in maart wordt de eerste online lustrumactiviteit. We zijn bezig met een hele grote buitenlandse spreker. Verder hebben wij een aantal ideeën, maar die moeten nog meer vorm krijgen. Door corona kijken we naar verschillende scenario's. We zullen snel communiceren, ook over de spreker van maart. Gilbert ten Brink: voortaan een leuk muziekje op de achtergrond tijdens online stemmingen? Van Pieterson: nemen we mee. Agendapunt 13 - SluitingVoorzitter Elise van Pieterson sluit de vergadering met de mededeling dat in dezelfde Zoom-sessie om 17.00 uur de opening van het lustrumjaar volgt en dat dit wellicht het moment is om de toegestuurde borrelpakketten te openen.