Eric de Ridder (1970) werkt als programmaleider Ruimtelijke Ontwikkeling bij de gemeente Eindhoven. Met twee korte opleidingen – een mini-studieplan – friste hij belangrijke kennis op voor zijn werkterrein. “Als mijn functie verandert, ga ik opnieuw kijken welke opleiding me de juiste kennis aanreikt.” Op het werk bij de gemeente Eindhoven raakt Eric de Ridder niet snel uitgekeken. “Werken in Eindhoven is nooit saai! In eerdere functies ben ik verantwoordelijk geweest voor maatschappelijk vastgoed en strategische grondposities. Mijn huidige werk gaat vooral over integrale stadsontwikkeling en daarnaast specifieke thema’s zoals erfgoed. In het verleden heb ik gewerkt als vastgoedontwikkelaar en vastgoedconsultant, door heel Nederland.” Studieplan: weet wat je niet weet Binnen de gemeente is al heel veel vastgoedkennis voorhanden, stelt De Ridder. “Hoe groter een gemeente, hoe meer kennis er al is. Vastgoed is een vak, maar ook een containerbegrip. Mensen van buiten het vakgebied beseffen zelden hoe breed het is. ‘Jij bent toch van vastgoed?’, zeggen ze dan. Ook gemeente Eindhoven huurt specifieke vastgoedkennis in. Het is belangrijk om te weten wat je niet weet.” Na 23 jaar terug bij de ASRE Nu 23 jaar geleden deed De Ridder aan de ASRE de tweejarige Master of Real Estate (MRE). Bij zijn recente terugkeer zag hij nog enkele bekende gezichten. “In mijn tijd zat de opleiding nog in de Parooltoren aan de Wibautstraat, maar de nieuwe locatie voelde direct vertrouwd.” Hij vond de afstudeerfoto van zijn groep terug aan de Wall of Fame bij de ASRE. “In die tijd droeg je een das. Ik heb af en toe nog contact met medestudenten van toen. Er is een aantal CEO’s en directeuren uit voortgekomen. Altijd leuk om bekenden te spreken tijdens de Provada en bij conferenties. Ik was de enige in mijn groep met een achtergrond bij een gemeente. Ik was projectontwikkelaar, maar had enkele jaren eerder al gewerkt bij gemeente Eindhoven.” Gemeenten hebben zelfde vraagstukken Aanleiding voor zijn terugkeer was zijn wens meer te leren over de Omgevingswet en het opfrissen van thema’s als grondexploitatie en gebiedsontwikkeling. “Opnieuw heb ik waardevolle contacten opgedaan. Onder andere bij de gemeente Groningen. Makkelijk, om even te kunnen bellen als je een vraag hebt. Anders was ik daar nooit zo makkelijk binnengekomen.” Hem valt op dat vraagstukken voor gemeenten overal hetzelfde zijn: klimaatadaptatie, hittestress, wateroverlast, verstedelijking. “Dat bleek ook toen ik in april bij een bijeenkomst met collega’s uit veertien Europese steden was. Ook binnen Europa hebben steden met dezelfde problematiek te maken en zoeken oplossingen veelal in dezelfde richting. Dan is het handig als je elkaar weet te vinden.” Studeren zonder overlap De Ridder koos een combinatie van twee Executive Education-opleidingen: eerst volgde hij Strategie voor gebiedsontwikkeling en aansluitend Locatieontwikkeling en grondexploitatie. “Die liggen inhoudelijk mooi in elkaars verlengde, er was geen overlap. Het was leuk en interessant, een mooie mix van thema’s en werkvormen, leuke groepen en meestal goede docenten.” Hij kwam voor de opleidingen naar het gebouw van de ASRE aan het IJ. “Je krijgt meer mee van de colleges als je er fysiek zit. Bovendien speelt groepswerk een belangrijke rol. Een groot pluspunt is bovendien de interactie met studiegenoten: waar zijn ze mee bezig, wat zijn hun uitdagingen, hoe pakken ze het aan? Je kunt veel van elkaar leren. En kun je er een keer niet bij zijn, dan is het fijn als je online kunt aansluiten.” Korte cursus, geen carrièreboost En wat betekenden de opleidingen voor zijn werk? “Ik heb er veel van geleerd, zoals mijn bedoeling was. Van twee opleidingen van drie maanden verwacht ik geen carrièreboost. Ik kon mijn werk nog beter doen, doordat ik veel heb opgestoken en nieuwe contacten heb gelegd.” Na het volgen van de MRE-opleiding was die boost er wel, herinnert De Ridder zich. “Ik heb toen hard gewerkt en veel geleerd, kennis die ik meenam als bagage gedurende mijn carrière. Daarvan heb ik heel veel profijt gehad.” ASRE.nl: heldere menukaart De Ridder oriënteerde zich zelfstandig op zijn keuze voor de twee korte opleidingen. “De ASRE-website is als een heldere menukaart in een goed restaurant. Als je die bestudeert en over verschillende opleidingen leest, wordt het al snel duidelijk welke opleiding je voor welke leerstof moet volgen. Bij de gemeente Eindhoven zitten we nu in een transitie, na de zomer verandert mijn functie van inhoud. Dan ga ik opnieuw kijken of ik alle kennis in huis heb om mijn werk goed te doen. Dan zal ik mij opnieuw oriënteren op opleidingen, ook bij de ASRE.” Meer weten? Het multidisciplinaire vak van vastgoedprofessionals wordt steeds complexer. Met een selectie uit de verschillende opleidingen van de ASRE, gecombineerd tot een studieplan, worden kennislacunes gevuld. Op een manier die goed te behappen is qua studiebelasting. Een studieplan biedt niet alleen richting, maar geeft ook invulling aan persoonlijke ambities.