Het webinar "Mindset - de sleutel in onze communicatie" op 18 november 2020 was op één plek na volgeboekt. De Nederlandse trainer en coach in leiderschaps- en teamontwikkeling Stefanie Brinkman in Stockholm toonde een alternatieve leiderschapsstijl. Een stijl die ons kan helpen in een tijd waarin we massaal thuiswerken. Het door MSREAA georganiseerde webinar werd bezocht door 24 deelnemers, leden van de alumniverenigingen MSREAA en AAAMRE. De ene na de andere online vergadering bijwonen blijkt voor velen nieuwe uitdagingen op te leveren. Het vraagt steeds meer van ons om op afstand verbinding te voelen, medewerkers geïnteresseerd en betrokken te houden en ook overleg en samenwerking effectief te maken. Behandel je medewerker niet als kindTrainer Brinkman legde uit hoe we veelal onbewust terechtkomen in een onproductieve dynamiek, de zogeheten ouder-kinddynamiek. Onze ouderlijke neigingen zijn vaak een automatisme: ongevraagde adviezen geven en oplossingen aandragen, overtuigen, discussiëren. Om medewerkers gemotiveerd, verantwoordelijk en betrokken te houden, is een alternatieve leiderschapsstijl nodig. Die vraagt om het bewust kiezen voor een andere mindset: die van volwassene tot volwassene. Dat leidt tot een andere communicatie, een productieve dynamiek en betere resultaten. Het gaat om een verschuiving van het onproductieve: “Hoe kan ik X zover krijgen om …” naar het productieve “Hoe kan ik X ondersteunen in zelf te bepalen hoe om te gaan met Y”. Potentieel van de ander"Ga uit van de capaciteiten en competenties van de ander, van je medewerker", zegt Brinkman. Dit vormt een belangrijk onderdeel van het nieuwe leiderschap. "En sta open voor het onbekende, het onzichtbare of nog niet tot volle wasdom gekomen potentieel van de ander. Het verleggen van het eigenaarschap naar de ander is de motor voor de betrokkenheid van de medewerker." In de aanpak van de Tuff Leadership Training legt de manager de verantwoordelijkheid ‘hoe om te gaan met Y’ bij de collega, biedt ondersteuning, vertrouwt op andermans potentieel zonder daarbij een eigen agenda te hebben. Daarbij luistert de manager naar wat de medewerker van hem of haar vraagt. Brinkman: "Wees je bewust van je ‘ouderlijke’ neiging om te overtuigen, in discussie te gaan, met adviezen of oplossingen te zorgen voor de ander en maak bewust een keuze in wat bijdraagt. Echt luisteren is stil staan bij de reactie aan de andere kant, de emoties van de ander, zodat deze zich gezien en gehoord voelt. Alleen dan zijn vragen effectief die leiden tot het zelf maken van een keuze, verantwoordelijkheid en eigenaarschap." Geen kennis, maar gedragHet webinar was een korte kennismaking met trainer Brinkman en de Zweedse Tuff Leadership Training. De trainingen, die online en op locatie worden gegeven, zijn niet gericht op het vergaren van meer kennis, maar vooral op het aanleren en oefenen van nieuw gedrag. "Het is als trainen in een sportschool om fit en sterker te worden." Kijk hier voor meer informatie over de trainingen of Brinkman (LinkedIn).