Maandelijks verschijnen nieuwe publicaties in de Vastgoedbibliotheek van de Amsterdam School of Real Estate (ASRE). Hier een greep uit de meest recente publicaties. Is het verduurzamen van sociale huurwoningen betaalbaar voor woningcorporaties? Een verkenning van belemmerende en stimulerende factoren Marijn Buikema Verduurzamen van sociale-huurwoningen van woningcorporaties is een actueel onderwerp. Dit kwalitatieve onderzoek gaat in op de belemmerende en stimulerende factoren die uiteindelijk betaalbaarheid bepalen. De beleidsarrangementen-methode is gebruikt als kader voor het onderzoek. Deze methode en de bijbehorende benadering komen voort uit kritisch debat en zijn geïnspireerd door hedendaagse ontwikkelingen in de algemene sociologie, bestuurskunde, politicologie en beleidswetenschappen. Deze methode gaat in op de wisselwerking tussen actoren en structuren en tevens op de organisatie en inhoud van beleidsprocessen: spelregels, hulpbronnen en discourses. Deskresearch omvatte onderzoek naar wat is duurzaamheid, verduurzamen, de woningcorporatie en haar context (waaronder begripsvorming, wetgeving en beleid en het exploitatiemodel). Fieldresearch omvatte een casestudy bij Woningstichting Eigen Haard en een Delphi-onderzoek onder kernactoren en onderzoekers. Conclusies zijn dat het onderwerp complex is: er zijn veel actoren, spelregels (wetgeving en beleidstukken), hulpbronnen (macht, financieringsmiddelen en -wijzen) en discourses (waarheidsvindingen en normen). Onderzoek wees uit dat door woonlastenneutraliteit en wetgeving en beleid voor woningcorporaties, betaalbaarheid van verduurzamen van sociale-huurwoningen in de basis een negatieve businesscase heeft: de vergoeding voor verduurzamen (huurverhoging) weegt niet op tegen de investeringen in verduurzamen. Er zijn echter suggesties die de betaalbaarheid verbeteren, zoals: verbeterde samenwerken tussen actoren, esco’s en grootonderhoudsplanning. Scriptie in het kader van de MSRE-opleiding, jaargang 2020, aan de Amsterdam School of Real Estate. Mobiliteit en verstedelijking verkend: een studie naar de mobiliteitstransitie in en rond de Merwedekanaalzone Reynt Jan Sluis Hoofdvraag van dit onderzoek is: hoe kunnen belangen van verstedelijking en mobiliteit worden samengebracht in het besluitvormingsproces? Hiervoor is een conceptueel model ontwikkeld en getoetst op de casus Merwedekanaalzone en U-Ned. Rode draad in dit onderzoek is dat er vanuit het proces weinig raakvlakken zijn, terwijl die er vanuit de inhoud volop zijn. Met een focusgroep is getoetst of er een collaboratief besluitvormingsproces tot stand kan worden gebracht op het snijvlak van mobiliteit en verstedelijking, een multimodale hub. Dit blijkt tot op beperkte hoogte het geval. Oorzaak hiervan zijn de gefragmenteerde instituties op het vlak van infrastructurele en ruimtelijke planning. De huidige status quo, waarbij de landelijke overheid beslist over de infrastructurele budgetten en decentrale overheid over alle ruimtelijke plannen, lijkt daarom niet meer te passen bij de huidige opgave. Aanbeveling van het onderzoek is om de rolverdeling tussen centrale en decentrale overheid op dit punt te heroverwegen. Dit hoeft niet door de nationale instituties op het gebied van ruimtelijke planning te doen herleven met een nieuw ministerie van VROM, maar kan ook met de inzet van het huidige instrumentarium. Zo kan het Rijks Inpassingsplan (RIP) bijvoorbeeld worden ingezet om complexe opgaven op het gebied van mobiliteit en verstedelijking in te passen. Scriptie in het kader van de MSRE-opleiding, jaargang 2020, aan de Amsterdam School of Real Estate. Meer informatie: www.vastgoedbibliotheek.nl Deze rubriek verschijnt ook in de vaktitel Vastgoedmarkt van september 2020.